יום שלישי, 21 ביולי 2015

גיר רובוטי

אין תגובות :
המונח גיר רובוטי הולך ונהיה נפוץ בשנים האחרונות בתחום הרכב. אך מה זה בעצם אומר?

ישנו ביקוש עולה וגובר בקרב צרכני הרכב לחיסכון בהוצאות דלק והפחתת זיהום סביבתי עקב הנסיעה בכלי רכב שונים. בהתאם לכך, החלו להתפתח חידושים שונים בתחום זה כאשר אחד המרכזיים בהם הוא תיבת הילוכים הנשלטת בצורה רובוטית, כאמור, הגיר הרובוטי. יצרני רכב רבים מציעים דגמים אשר בהם ישנו החידוש הזה. לדוגמה: וולבו, טויוטה, פיאט, אלפא רומאו, מיצובישי, פרארי ועוד.

למעשה גיר רובוטי הוא גיר ידני לכל דבר, כלומר, תיבת הילוכים ידנית ולא אוטומטית אך ההבדל הוא שברכב שבו מותקן גיר רובוטי לא תהיה דוושת מצמד (קלאץ') ולמעשה העברת הילוך מתבצעת על ידי הרובוט המותקן ברכב ומתוכנת להעביר הילוכים על פי פקודות ממוחשבות.

היתרונות לחידוש זה הם רבים. זה גורם לחיסכון מהותי בצריכת הדלק, מפחית משמעותית את זיהום הסביבה עקב פליטת גזים, מוזיל עלויות הרכבה ותיקונים של תיבת ההילוכים, נוחות הנהיגה משתפרת מאוד משום שאין צורך לשימוש בדוושה הנוספת. גיר רובוטי שונה מגיר טיפטרוניק אשר זה גיר אוטומטי רגיל בעל תפעול הילוכים ידני.

חשוב לדעת כי על אף שהגיר הרובוטי מהווה חידוש בעל שיפורים רבים, ניתן למצוא בכך גם כמה חסרונות. למשל, השליטה על העברת ההילוכים איננה בידיו של הנהג ולכן יכולה ליצור תחושה של חוסר שליטה ואף בעת החלפת ההילוך ישנו צליל של מכה קלה ובלתי צפויה.

בנוסף, בניגוד לגיר אוטומטי, נדרש בעליה ללחוץ על דוושת הבלם כדי למנוע הידרדרות. השאלה העיקרית היא האם כדאי או לא כדאי לבחור ברכב אשר מותקן בו גיר רובוטי. התשובה הרווחת היא שכן. כל עוד מדובר בנהג מנוסה אשר מסוגל להתרגל למצב החדש מכיר את הכבישים שהוא נוסע בהם היטב ואת פעילות הרכב אין כל חשש מנהיגה ברכב בעל גיר רובוטי.

החיסכון בדלק, בתיקונים ושאר היתרונות המרובים של החידוש הזה עולים בהרבה על החסרונות ולטווח הארוך משתלמים במיוחד. כל שנדרש למעשה היא תקופת הסתגלות כמו בכל פעם שמנסים משהו חדש ושונה ממה שהיינו רגילים אליו עד כה.

לקריאה נוספת: גיר אוטומט ובעיותיו.

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה